REVYMUSEET BLIVER TIL ALHAMBRA - MUSEET FOR HUMOR OG SATIRE

Alhambra genindskrives i forlystelseshistorien, når Revymuseet på Frederiksberg den 7. juni bliver til Alhambra – museet for humor og satire.

Det festlige Frederiksberg

Frederiksbergs image som de pæne pelsklædte damers og de stabile, ordentlige mænds rolige hjemsted, er en fejlfortolkning. Et image skabt i nyere tid.

Det originale Frederiksberg var derimod en sikker festdestination for hovedstadens indbyggere. Her - uden for byen - var der ikke alene grønt og dejligt, her var fadøllene altid kolde og stemmerne på syngepigerne altid varme. Her var scenekunst for enhver smag – og gerne med en haps mad til.

Det festlige Frederiksberg blev født med Tivoli-grundlæggeren og den evige entreprenør, Georg Carstensens store forlystelseshave Alhambra ved Frederiksberg Allé. Dette oprindelige Alhambra lukkede i 1870. Hovedstaden var endnu for lille til to så store forlystelseshaver som dét og Tivoli. Men den 7. juni kommer et nyt Alhambra til.

Revymuseet skifter navn

Revymuseet i Allégade 5 skifter nu navn til Alhambra – Museet for humor og satire og tager dermed placeringen midt i Frederiksbergs klassiske forlystelseskvarter alvorligt.

Vi inviterer indenfor til udstillinger, foredrag, debatter og andre arrangementer, der sætter fokus på revy, satire, kabaret, comedy og stand-up – kunstarter som sætter både verdenssituationen og dagligdagen i perspektiv.

”Humoren og satiren er troldsplinten i det danske blik. En kerne i den danske folkesjæl, som bringer os tættere på en forståelse af store samfundsspørgsmål - og af os selv,” siger Rikke Rottensten, museumsinspektør på Alhambra.

Kulturarven skal leve

Det kan virke som en modsætning at sætte en kunstart, der er så baseret på en live-oplevelse, på museum. Men det behøver det ikke være:

”Vi formidler et område, der i allerhøjeste grad er levende og aktivt, og det skal afspejle sig i måden, vi formidler museets område og kulturarven på,” forklarer Rikke Rottensten.

En væsentlig del af formidlingen på museet er at sætte den fælles kulturarv i spil på nye måder. Gennem samarbejder og partnerskaber med såvel virksomheder, festivaler som social og sundhedsområdet bliver museet åbnet for nye besøgende. Netop den humoristiske og satiriske scenekunst rummer et stort potentiale for at etablere mange forskellige former for fællesskaber. ”Scenekunst er en social oplevelse, derfor er fællesskabet en kerneværdi på Alhambra. Som når der i sommerhalvåret en gang om måneden bydes op til dans i haven foran museet, eller når museet genopliver den gamle tradition med Alsang, hvor alle kan komme forbi og synge med på klassikerne fra dansk revy og film”.

Navneskiftet fejres den 7. juni kl. 15.30-19 med havefest foran museet, bl.a. med koncert ved Copenhagen Phil og solist og skuespiller Ditte Hansen. Alle er velkomne!

Alhambra - Museet for humor og satire er en del af Frederiksbergmuseerne, som også består af Storm P. Museet, Bakkehuset, Cisternerne og Møstings Hus.

For yderligere information kontakt museumsinspektør Rikke Rottensten på tlf.: 40 91 99 95 eller på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

I åbningsweekenden den 7.-10. juni 2018 kan man udover koncerten med Copenhagen Phil og Ditte Hansen også opleve:

Fredag:

17-20: Gratis adgang i anledning af afsløring af årets modtager af Teaterflisen på Frederiksberg Allé.

18-20: Fællesspisning i Lorrys have. Medbring selv din mad eller køb noget fra grillen. I samarbejde med Teatret Riddersalen.

19.30-21: Silent disco i Alhambras have. Grib en af de 100 hovedtelefoner på det mobile diskotek og dans igennem - helt som det passer dig! Gratis adgang.

Lørdag

12 & 14: Frederiksberg Teaters børnekor optræder

17-18: Daimi og hendes 7-mands orkester spiller op til sommerdans i haven. Gratis adgang.

Søndag

11-11.30: Kort teater-byvandring på Frederiksberg Kirkegård. Især for mindre mobile.

14-15.30: Udvidet teater-byvandring på Frederiksberg Kirkegård.

Arrangementerne er støttet af Frederiksberg Kommune.